
- Enseignant: Janette Holmström
- Enseignant: Jussi Juurinen
- Enseignant: Pauliina Pasanen
- Enseignant: Heikki Saros

YM00BX84-3009 Informaatiomuotoilu 4.9.2025-24.11.2025
Kurssilla opiskelija tutustuu informaatiomuotoilun keskeisiin periaatteisiin ja käytäntöihin. Opiskelija perehtyy siihen, miten ihmiset havaitsevat ja ymmärtävät visuaalista informaatiota (havainto- ja kognitiivinen psykologia) ja oppii soveltamaan näitä oppeja käytännön esimerkkien avulla. Kurssin aiheet kattavat lisäksi datavisualisoinnin, infografiikan, typografian sekä opastinjärjestelmät.
- Enseignant: Petri Suni

KKU1145-3005 Käsitteellinen korutaide 17.11.2025-19.12.2025
Kurssilla tutustutaan yleisesti käsitetaiteeseen ja harjoitellaan käsitteellisyyden periaatteiden toteutumista erilaisten tehtävien kautta. Perusteiden pohjalta tutustutaan lisäksi käsitteelliseen ilmaisuun korutaiteessa harjoituksilla, jotka sopivat kenelle tahansa oman taiteellisen työskentelyn kehittämiseen ja oman taiteilijaidentiteetin vahvistamiseen. Teemalliset painotukset ja vierailevat opettajat vaihtuvat lukuvuosittain. Opiskelija toteuttaa kurssin aikana oman käsitteelisyyttä hyödyntävän korutaideteoksen/teoskokonaisuuden, joka esitellään yhteisessä näyttelyssä/kurssikritiikissä. Esillepano on osa teosta. Eri tekniikoita ja materiaaleja on mahdollista käyttää ja yhdistellä omassa teoksessa. Kurssin aikana on mahdollista myös harjoitella sekä syventää korutaiteen tekniikka- ja materiaalituntemusta oman kiinnostuksen mukaan.
- Enseignant: Jenni Sokura

AO00CE79-3004 Thesis Planning 1.8.2025-31.12.2025
The planning of the thesis starts already in the spring of the third year with an information session (in zoomis). ? ? In photography studies, a separate course on Research and Development (5 credits) guides students through the thesis planning phase. The material for this course is on Moodle and is self-paced, but with assignments 1 and 2 completed and presented at the topic seminar. These are the work plan and the disposition. ? ? The 1 credit course on writing a thesis report is a course offered by LAB to all students and must be enrolled in Moodle on their course platform. This is included in the planning phase of the thesis.?
- Enseignant: Oona Casalegno
- Enseignant: Noora Nylander

AO00CE79-3003 Thesis Planning 1.8.2025-31.12.2025
The planning of the thesis starts already in the spring of the third year with an information session (in zoomis). ? ? In photography studies, a separate course on Research and Development (5 credits) guides students through the thesis planning phase. The material for this course is on Moodle and is self-paced, but with assignments 1 and 2 completed and presented at the topic seminar. These are the work plan and the disposition. ? ? The 1 credit course on writing a thesis report is a course offered by LAB to all students and must be enrolled in Moodle on their course platform. This is included in the planning phase of the thesis.?
- Enseignant: Oona Casalegno
- Enseignant: Olli Seppälä

AO00BU54-3025 Opinnäytetyön toteutus 1.8.2025-31.12.2025
• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken. Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.
- Enseignant: Harri Kalliomäki
- Enseignant: Timo Sulkamo

AO00BU53-3034 Opinnäytetyön suunnittelu 1.9.2025-31.12.2025
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta. ? ? ? Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. ? ? Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteutuksen opintojaksoon marras-joulukuussa, kun aiheseminaari on pidetty. ? ? Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op: ? 1. Info ? 2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen ? 3. Aiheseminaari ? 4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi? 5. Opponointi alkaa
- Enseignant: Timo Partanen
- Enseignant: Jenni Sokura
- Enseignant: Seija Varis

AO00BU53-3030 Opinnäytetyön suunnittelu 1.8.2025-31.12.2025
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta. ? ? Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio. ? ? Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. ? ? Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty. ? ? Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op: ? 1. Info ? 2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen ? 3. Aiheseminaari ? 4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi?
- Enseignant: Sari Anttonen
- Enseignant: Henri Halla-Aho
- Enseignant: Heli Kamaja
- Enseignant: Timo Sulkamo

AM00DG59-3002 Johdatus taiteelliseen työskentelyyn 24.11.2025-21.12.2025
Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin. Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta. Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua.. Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi mahdollisesti itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella
- Enseignant: Riikka Puronen

AM00DG59-3001 Johdatus taiteelliseen työskentelyyn 27.10.2025-23.11.2025
Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin. Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta. Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua.. Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi mahdollisesti itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella
- Enseignant: Riikka Puronen

AM00DG57-3001 Piirtämisen perusteet 27.10.2025-23.11.2025
Opinto jakautuu karkeasti jaoteltuna kahteen osa-alueeseen. Osa-alueet voivat eri toteutuksissa rytmittyä eri tavoin. Elävän mallin piirtäminen Opintojaksolla tutustutaan elävän mallin piirtämiseen ja harjoitellaan ihmisen mittasuhteiden kuvaamista.Harjoituksissa vaihdellaan piirtämisen tempoa, piirustustapaa ja välinettä. Pitkäkestoisissa tehtävissä harjoitellaan ihmisen mittaamista sekä erilaisten apukeinojen hyödyntämistä ihmisen kuvaamisessa. Nopeatempoisissa tehtävissä harjoitellaan esimerkiksi kiireellä piirtämistä ja liikkuvan ihmisen kuvaamista.Ihmisen mittasuhteiden ja mallin asennon kuvaamisen lisäksi kurssilla harjoitellaan muodon kuvaamista erilaisia varjostustekniikoita ja kuvaustapoja hyödyntäen. Havainto ja ilmaisu Opintojaksolla käydään läpi erilaisia piirustustapoja, tekniikoita ja materiaaleja. Kurssin tavoite on laajentaa opiskelijan ymmärrystä piirtämisestä ja sen ilmaisumahdollisuuksista. Harjoituksissa painotetaan havaintopohjaista työskentelyä, mutta lähestytään piirtämistä myös puhtaasti ilmaisullisista lähtökohdista. Painotuksena on nykytaide unohtamatta kuitenkaan taiteen historiaa. Kurssilla tutustutaan taiteilijoihin jotka käyttävät piirustusta taiteessaan.Opetus koostuu erilaisista tehtävistä ja vapaamuotoisista kriitiikinomaisista keskusteluista, joiden tarkoituksena on harjoitella omasta ja muiden taiteesta keskustelua ja analysointia.
- Enseignant: Petteri Cederberg

AM00DE44-3001 valokuvataide ja tutkimus -studio 1.8.2025-31.12.2025
Valokuvataide- ja tutkimus koostuu usean opettajan kokonaisuuksista: Tutkimuskirjoittaminen opinnäytetyöhön: Pauliina Pasanen Nykytaiteen historia: Heikki Saros Ammattikäytännöt: Valokuvaajaa koskevat sopimuskäytännöt, hinnoittelu, laskutus, tekijänoikeudet ym -Henri Airo ja vierailijat Portfolio: Henri Airo
- Enseignant: Pauliina Pasanen
- Enseignant: Heikki Saros

AM00DB53-3001 3D-suunnittelu 1.9.2025-14.11.2025
Neulesuunnittelun osiossa perehdytään neulerakenteiden perusteisiin sekä neulevaatteen kaavoituksen, rakenteiden ja suunnittelun perusteisiin. Harjoitellaan käsiteollisen neulekoneen käytön perusteet ja tutustutaan taideteollisen suunnitteluprosessin teoriapohjaan ja työtapoihin sekä mallistoajatteluun. Vahvistetaan opiskelijan omaa suunnittelijaääntä ja taideteollista ajattelua. Suunnitellaan neulemateriaalimallisto näytteineen ja valmistetaan samaisen materiaalimalliston näytteitä soveltava neuletuote tai -asu. CLO 3D: Ohjelmistotyöskentelyä. 3D-työskentelyn peruskäsitteistö ja -prosessit, mallinnusohjelmiston peruskäyttö ja -työkalut. Mallinnusta puettaville tuotteille ja tekstiilimateriaaleille. Osiolla suunnitellaan ja mallinnetaan virtuaalinen mallisto neuletuotteiden pohjalta.
- Enseignant: Iina-Alisa Lakea
- Enseignant: Tuuli Ruokolainen-Pursiainen

- Enseignant: Henri Halla-Aho
- Enseignant: Harri Kalliomäki

- Enseignant: Henri Halla-Aho
- Enseignant: Harri Kalliomäki

AM00DB05-3003 Brändin ja identiteetin muotoilu 1.8.2025-31.12.2025
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena. Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan. Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä. Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle. Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.
- Enseignant: Heikki Nuutinen

- Enseignant: Henri Halla-Aho
- Enseignant: Mika Huovinen
- Enseignant: Ilkka Koskela
- Enseignant: Kimmo Kukkonen

AM00DA96-3007 Väri, muoto ja sommittelu 1.8.2025-31.12.2025
Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa. Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan. Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle. Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet. Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä. Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä. Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta. Muodon opetus toteutetaan sulautettuna sommittelun opetukseen sekä työpajatyöskentelynä.
- Enseignant: Ville-Veikko Huhtanen